
راه امام راه ما هدف او هدف ما و رهنمودهای او مشعل فروزنده راه ماست . مقام معظمرهبری
ماهنامه فرهنگی ورزشی تهذیب اولین مجله استانی (همدان) می باشد که به خواست خداوند متعال فعالیت می نماید .
.با عنایات الهی و با توجه خاص مقام معظم رهبری سایت اختیار الکترونیکی به نام خبر شاهد هم در شیکه های مجازفعالیت خود را از سال 1396 آغاز می کند انشا ء الله که این خدمت ناچیز ما مورد توجه اقا امام زمان (عج) و نایب برحقش امام خامنه ای قرار گرفته و مخاطبان ما بهترین اسفاده فرهنگی آموزشی را ببرند . کلتمس دعا مرتضی سعیدی
پرورش فضايل اخلاقي يكي از مهمترين اهداف والاي رسالت پيامبران خدا بوده است تا انسان در مسير كمال كه علت غايي آفرينش است، قرار گيرد و پيامبر عظيمالشأن اسلام (ص) با اشاره به فلسفه بعثت خويش در حديث معروف:
«انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» بدان تصريح فرمودهاند:
فلاسفه و انديشمندان حتي پيروان مكتبهاي مادي نيز هر يك با بينش و اهداف خاص خود از تربيت و اخلاق سخن گفته و اصول و روشهايي را براي آن ارائه دادهاند كه اين خود بيانگر اهميت و سرنوشت ساز بودن اين مسأله براي انسان، در هر شرايط و همه جوامع است.
اخلاق و تربيت اسلامي، با ويژگيهاي خاص و بعد متعالي خود تضمين كننده سعادت انسانها در همه عمرها و رهپويان راه كمال است و فراگيري علمي و تخلق عملي به آن، با شيوه منطقي و در چارچوب برنامههاي آموزشي و تربيتي، امري ضروري و لازم است. امروزه با تحولات و تغييراتي كه در اجتماعات انساني ايجاد شده، دگرگونيهاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي و زندگيهاي ماشيني و تعدد علايق و استعدادها و متغير بودن ارزشها و ... سبب گرديده مسأله مهم «تربيت» و جايگاه و نقش آن بيشتر مورد توجه صاحبنظران تعليم و تربيت قرار گيرد، اگر چنانچه فردي به درستي و شايسته تربيت شود ميتواند براي خود و جامعه پيرامونش فردي مؤثر و كارآمد باشد و نيز چنانچه فردي وارد عرصههاي مختلف سياست، اقتصاد و فرهنگ و امور مشابه ديگر شود ولي به خوبي تربيت نشده باشد در هر يك از اين عرصهها به خود و جامعه پيرامون خود ضرر و زيان وارد ميكند.
تربيت مصدر باب تفعيل از ماده «ربي، يربو» به معني رشد است و تربيت يعني رشد دادن. معناي اصطلاحي تربيت عبارت است از رشد دادن يا فراهم كردن زمينه رشد و شكوفايي استعدادها و تواناييها و به فعليت رساندن قواي نهفته يك موجود، بدين ترتيب تنها به انسان اختصاص نداشته و هر موجود زندهاي را كه قابليت رشد داشته باشد شامل ميشود. از موارد استعمال اين واژه در قرآن كريم چنين بر ميآيد كه در خصوص تربيت معنوي و اخلاقي از واژه تزكيه و مشتقات آن استفاده شده است. «و يزكيهم و يعلمهم الكتاب والحكمه» (سوره جمعه- 2)
معني لغوي تزكيه نيز رشد دادن و اصلاح و پاكسازي است كه ناظر بر پاكسازي از رذايل و آراستن به فضايل و رشد و هدايت و تربيت معنوي است. در روايات نيز از واژههاي تهذيب، تأديب، تنزيه و تطهير ياد شده است.
اين فعاليت مهم و ريشهاي يعني تربيت يك رويداد و جريان وحدت طلب است كه بايد بين هدفها، محتوا و روشها و الگوهاي تربيتي و نيز متوليان فرهنگي و امور تربيتي وحدت و هماهنگي منطقي وجود داشته باشد تا اهداف مقدس تربيت تحقق يابد.
در راستاي اهداف آموزش و پرورش، تربيت جرياني منظم و مستمر است كه هدف آن كمك به رشد جسماني، شناختي، ذهني، رواني، اخلاقي و به طور كلي رشد شخصيت پرورش يابندگان براي رسيدن به رشد و تعالي و بالندگي و كسب ارزشها و هنجاريهاي مورد پذيرش جامعه و نيز كشف و شكوفا نمودن استعدادها و تواناييهاي آنهاست.
سابقه فعاليتهاي فرهنگي و پرورشي در آموزش و پرورش به نيمه اول سال 1340 ه.ش برميگردد كه متناسب با اهداف نظام گذشته انجام ميگرفته كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني (ره) و تغيير و تحولاتي كه در سيستم آموزش و پرورش ايجاد گرديد، نهاد مقدس امور تربيتي با سازمان و اهداف عاليه و نظامي جديد و ارزشي از بطن انقلاب روييده و با دستان پرتوان و با بركت شهيدان گرانقدر رجايي و باهنر طراحي و به مرحله ظهور رسيد.
پرچمداران اين نهاد مقدس مربيان دلسوز و مخلصي بودند كه با وفاداري و تعهدي كه به انقلاب داشتند عاشقانه به تربيت دانشآموزان مبادرت ورزيدند كه به تعبير شهيد بزرگوار باهنر، صادقترين و صميميترين ياران آموزش و پرورش وارد سيستم آموزش و پرورش شدند تا با جذب ساير همكاران متعهد و معتقد به ارزشهاي نظام حركت فرهنگي و تربيتي گستردهاي را آغاز نمايند.
حركت و تلاش اين ايثارگران در حالي شروع شد كه منافقين و ملحدان و طاغوتيان با تمام وجود در صدد شيوع و گسترش فرهنگ غربي و نفاق و افكار منحرف و طاغوتي برآمده بودند، و در اين زمان بود كه اين عزيزان با كمترين امكانات و بدون چشمداشتي انواع تهمتها و ... را براي اسلام به جان و دل ميخريدند و فقط هدف و مقصودشان تربيت دانشآموزان و پاسداري از فرهنگ و ارزشهاي اصيل اسلامي در مدارس بود. در دوران دفاع مقدس نيز با جذب و ارشاد و راهنمايي دانشآموزان آنها را براي حضور در ميادين جبهه آماده و خود جلودار اين قافله بودند و بسياري از آنان به درجه رفيع شهادت نائل آمده و نيز برخي به عنوان يادگاران سالهاي آتش و خون چون خورشيدي روشنيبخش و گرمي افزا در فضاي جامعه و آموزش و پرورش هستند.
در حال حاضر هم در حالي كه امواج مسموم و تهاجمات فرهنگي و به قولي ناتوي فرهنگي دشمنان عليه نظام مقدس اسلاميمان به اوج خود رسيده و نوك تيرهاي آتشين دشمن نوجوانان و جوانان را نشانه رفته تا آنها را از درون تهي و از ارزشها و معيارهاي ديني و اعتقادي جدا نمايد و با توجه به تأكيدات مقام عظماي ولايت حضرت آيتا... خامنهاي مبني بر تقويت و گسترش فعاليتهاي تربيتي و اخلاقي مخصوصاً در مدارس، ميطلبد كه فعاليتهاي امور تربيتي متناسب با نيازها و ظرفيتهاي موجود بيشتر شده و رسالتي كه مربيان شهيد، پرچمدار آن بودند گسترش يابد.
بدون شك فعاليتهاي امور تربيتي در مدارس چنانچه مورد توجه مديران و كاركنان و دستاندركاران قرار گرفته و اهميت و كاركردش بيشتر احساس شود، ميتواند در تربيت و شكوفايي و موفقيت دانشآموزان مؤثر واقع گردد. مدرسه به عنوان گستردهترين و در دسترسترين محيط آموزشي و پرورشي نقش مهمي در تربيت همه جانبه دانشآموزان دارد. مدرسه به عنوان تنها دنياي واقعي اكثر بچهها و فعاليتهاي آموزشي و پرورشي آن به عنوان فعاليتهاي اصلي كودكان و نوجوانان در شكلدهي شخصيت و ساختار رواني آنها اهميت فراواني دارد. دانشآموزان ضمن فراگيري دانشهاي مورد نياز خود بايد چگونه زيستن و چگونه بودن را ياد بگيرند و ضمن آن، خودارزشمندي و موفقيت و خلاقيت را تجربه كنند. امور تربيتي مدارس چنانچه مورد حمايت جدي مديران قرار گرفته و داراي مربيان باتجربه و باانگيز و تلاشگر باشد، ميتواند فرصتهاي مناسب را براي رشد و شكوفايي دانشآموزان فراهم نمايد.
پرورش اخلاقي و رفتاري، ايجاد حس مسؤوليتپذيري، تقويت اعتماد به نفس، به دست آوردن روحيه استقلال طلبي و استكبار ستيزي، تفكر انتقادي، قدرت تصميمگيري، كنار آمدن با هيجانات و فشارهاي رواني، شناخت كامل خود و رسيدن به خود آگاهي و احساس خودارزشمندي نتيجه حضور فعال دانشآموزان در برنامههاي فرهنگي و هنري مدارس است. اجراي برنامهها و مسابقههاي فرهنگي و هنري ابزار و وسيلهاي مناسب است براي اينكه مربيان بتوانند ارتباطات عاطفي خوبي با فراگيران برقرار كرده و آموزههاي ديني و اخلاقي را به آنها منتقل نمايند. در امور تربيتي دانشآموزان تعامل و همكاري و هماهنگي مربيان و معلمان و كاركنان مدرسه حائز اهميت است. مربيان و معلمان به عنوان افرادي كه زمان بيشتري را با دانشآموزان سپري ميكنند و در تماس دائمي با آنها قرار دارند نقش بسيار مهمي در پذيرش و تربيت ايفا ميكنند.
فعاليتهاي امور تربيتي چنانچه برنامهريزي شده و متناسب با نيازها و ظرفيتهاي دانشآموزان در مدارس انجام شود در پيشرفت يك مدرسه موفق و پيشگيري دانشآموزان از انحرافات و كجرفتاريها و رفتارهاي پرخطر كه امروزه رو به گسترش است، ميتواند مؤثر واقع شود.
در پايان يادآوري چند نكته به مربيان پرورشي ضروري به نظر ميرسد:
1 – قدم اول در فعاليتهاي امور تربيتي برقراري رابطه حسنه و گرم و صميمي با دانش آموزان و خانوادههاي آنهاست.
2- توجه به تفاوتهاي فردي و نيازهاي مادي و معنوي در روند فعاليت مؤثر است.
3- تربيت، يك جريان و فعاليت مستمر و مداوم و اميدبخش است.
4- با فراهم كردن فضاي فيزيكي و رواني مناسب و با برنامههاي معنوي ميتوان كلاسها و محيط مدرسه را از حالت بيروح و كسل كننده به فضايي پرطراوت و بانشاط تبديل كرد.
5- برقراري رابطه تعاملي، باز و شفاف با دانشآموزان تا جايي كه آنان بتوانند صادقانه مسائل و مشكلات خود را بيان كنند.
6- توجه كردن به نظرات و پيشنهادات و افكار دانشآموزان و پرهيز از تبعيض و تحقير و توهين و پرخاشگري آنان حائز اهميت است.
7- آموزش خانوادهها و برقراري مستمر با آنان، هماهنگي و همكاري با مشاوران مدرسه و بعضاً معرفي دانشآموزان به مراكز مشاوره ميتواند به روند فعاليتهاي امور تربيتي كمك نمايد.
8- تشويق و ترغيب دانشآموزان در فعاليتهاي گروهي و فعاليتهاي سالم و خلاق در تربيت اجتماعي و مذهبي آنان مهم است.
9- تقويت و بالا بردن انگيزههاي خدمت فقط براي رضاي خداوند و بيتوجهي به بيمهريهايي كه به امور تربيتي شده ميتواند اهداف امور تربيتي و تحقق آنها را سبب گردد.
10- جايگاه و منزلت مربيان امور تربيتي بستگي به فعاليت و تلاش خالصانه و عاشقانه و فداكارانه آنها در امر تربيت دانشآموزان در محيط مدرسه و خارج از مدرسه دارد.
مرتضی سعیدی /کارشناس مشاوره
منابع:
1 – اخلاق و تربيت اسلامي، محمدتقي رهبر- محمدحسن رحيميان
2- مجموعه كتب آموزش خانواده، انجمن اوليا و مربيان
3- خلاصه مقالات، معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش
عاشق سوخته
پــــــــرده بردار ز رخ، چهرهگشا ناز بس است عــــــاشق ســوخته را ديدن رويت هوس است
دست از دامنت اى دوست، نخواهم برداشت تا مــــــن دلشـده را يك رمق و يك نفس است
همــــــــه خوبان برِ زيبايىات اى مايه حُسن، فىالمثل، در برِ درياى خروشان چو خس است
مـــــرغ پــــر سوختــه را نيست نصيبى ز بهار عـــرصـه جولانگه زاغ است و نواى مگس است
داد خواهـــــم، غم دل را به كجا عرضه كنم؟ كه چو من دادستان است و چو فرياد رس است
اين همـــــــه غلغل و غوغـــا كه در آفاق بوَد ســـوى دلـــــدار، روان و همه بانگ جرس است
دريا و سراب
مــــا را رهـــــا كنيد در اين رنج بىحساب بــــــــــا قلب پاره پاره و با سينهاى كباب
عمرى گذشت در غم هجران روى دوست مــــــــــرغم درون آتش، و ماهى برون آب
حــــالى، نشد نصيبم از اين رنج و زندگى پيــــرى رسيد غرق بطالت، پس از شباب
از درس و بحث مدرسه ام حــاصلى نشد كـــى مىتوان رسيد به دريا از اين سراب
هــــــــرچه فراگرفتم و هــــــرچه ورق زدم چيـــــــزى نبود غير حجابى پس از حجاب
هـــــان اى عزيز، فصل جوانى بهوش باش در پيـــــــرى، از تو هيچ نيايد به غير خواب
اين جـــــاهلان كه دعوى ارشاد مى كنند در خرقه شان به غير "منم" تحفهاى مياب
ما عيب و نقص خويش، و كمال و جمال غير پنهــــــــان نمودهايم، چو پيرى پس خضاب
دم در نــــــىآر و دفتــــــــر بيهوده پاره كن تا كــــــى كلام بيهده گفتــــــــــار ناصواب
یکشنبه های آخر هرماه قمری
یکشنبه - سوم آذر ۸۷ -خیابان مهدیه 12 متری شهید جعفری منزل سعیدی
